کافه مدیریت

زندگی تلفیقی است از علم و هنر

کافه مدیریت

زندگی تلفیقی است از علم و هنر

سلام خوش آمدید

بحث کاهش روزهای کاری هفته طبیعتاً منافع و مضررات خاص خود را به دنبال خواهد داشت. اما تفاوت تعطیلی روز پنجشنبه یا شنبه شاید چندان برای کارمندان فرقی نداشته باشد. یکی از مهمترین دلایل لزوم تنظیم ساعات کاری طی پنج روز هفته هماهنگی بیشتر روزهای کاری دستگاه‌های اجرایی با روزهای کاری بین‌المللی است، در همین موضوع حذف روز شنبه از ایام کاری نسبت به روز پنجشنبه از اولویت بیشتری برخوردار خواهد شد.

مطالعات اخیر بخش مدیریت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران در خصوص اظهار نظر کارشناسی درباره لایحه اصلاح ماده (87) قانون مدیریت خدمات کشوری به منظور بررسی تعادل کار و زندگی، تعداد روزها و ساعات کاری کارکنان و... به صورتی بود که؛

از بین ۱۱۴ کشور مورد بررسی در این لایحه که کشورهای اروپایی و کشورهای با اکثریت مسلمان نیز در بین آنها قرار دارد، تنها 2 کشور جیبوتی و ایران دارای فقط یک روز تعطیلی جمعه در تقویم خود بوده‌اند. کشورهای اوگاندا، پاکستان، کره شمالی، مکزیک، هند، هنگ کنگ، گینه استوایی، کاستاریکا و کلمبیا هم فقط یک روز تعطیل یعنی روز یکشنبه را در تقویم خود داشته‌اند. ۱۰۲ کشور باقی مانده، دو روز تعطیلی هفتگی در تقویم رسمی خود داشته‌اند که برای بیشتر کشورهای اروپایی، روزهای شنبه و یکشنبه و برای بیشتر کشورهای مسلمان، روزهای جمعه و شنبه بوده است و در کشورهای مثل لبنان روزهای شنبه و یکشنبه تعطیلات هفتگی را تشکیل می‌دهند و در پاکستان، هر هفته تنها یک روز تعطیل یعنی روز یکشنبه را دارد. با این حال، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بیشتر قریب به اتفاق کشورهای مسلمان، روزهای تعطیل شامل روزهای جمعه و شنبه است.

به نقل از سایت شناسنامه برابر ماده ۱۰۰ قانون آیین نامه داخلی مجلس چنانچه ۵۰ نفر از نمایندگان خواستار رسیدگی خارج از نوبت به طرح یا لایحه‌ای شوند هیئت رئیسه موظف است در اسرع وقت نسبت به بررسی آن در صحن مجلس اقدام نمایند. به همین منظور کارزاری تهیه گردید تا درصورت موافقت با لایحه اصلاح ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری از طریق کلیک بر روی لینک کارزار لایحه اصلاح ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری و امضای آن جهت تسریع در اجرا آن اقدام گردد.

در صورت موافقت منفعل نباشیم ضمن امضای کارزار آن را با سایر دوستان هم به اشتراک بگذاریم.

 

پی نوشت:

* تعطیل کردن روزهای شنبه به جای پنجشنبه نیازمند فرهنگ‌سازی عالمانه و عادلانه برای یک تغییر عادت جمعی، با در نظر داشتن همه جوانب اعم از نظرات کارشناسی، محاسبات تجاری، روابط اقتصادی، باورها و ارزش‌های دینی، سنت‌های ملی و اسلامی، اعتقادات، اثرات روانی، فرهنگ و آداب ملی آن بر جامعه است.

* مواردی در اجرای این طرح قابل تامل است؛

الف) هماهنگی لازم برای جابجایی تعطیلی روزهای پنجشنبه به شنبه مدارس نیز تصمیم‌گیری و اعلام گردد.

ب) ملاحظات لازم برای جابجایی روزهای نیمه وقت کاری ادارات خدمات‌رسان همچون شعب بانک‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی بهزیستی، اماکن ورزشی و ... از پنجشنبه به شنبه و همچنین تعطیلی روزهای پنجشنبه به شنبه واحدهای ستادی بانک‌ها تصمیم‌گیری و اعلام گردد.

ج) تمهیدات لازم برای جابجایی تعطیلی روز پنجشنبه به شنبه سازمان بورس نیز تصمیم‌گیری و اعلام گردد.

* بسیاری از کشورهای اسلامی نیز روزهای شنبه و جمعه را تعطیل اعلام کردند و این موضوع در کشور ما هم بدون داشتن هرگونه منع شرعی و قانونی صرفاً نیازمند جزمی راسخ برای اصلاح تعطیلی مرسوم دارد.

* معین الدین سعیدی نماینده مردم سیستان و بلوچستان اعلام کرد: برخی از عزیزان مخالفت‌هایی داشتند، مثلا آقای میرسلیم مطرح کرده بودند که روز شنبه روز مقدس یهودیان است و نباید تعطیل شود. پس با توجه به چنین گفتمانی در درون مجلس و اینکه جمعه روز تعطیل مسلمانان، شنبه یهودی‌ها و یکشنبه برای مسیحی‌ها است، میتوان گفت باورهای سیاسی ما با تعطیلی مسیحیان و مسلمانان مشکلی ندارد، اما به دلیل اینکه شنبه مربوط به یهودی‌ها است امکان دارد مسأله ایجاد کند و باید این مورد را با مداقه بیشتری در نظر داشت.

* داشتن نگاه خانواده محور و حمایت و تکریم خانواده در این لایحه می‌تواند باعث ارتقای بهره‌وری سبک زندگی ایرانی و اسلامی شود.

* ساماندهی تعطیلات و ساعات کاری به تبع موجب تنظیم و هماهنگی هرچه بیشتر با بازارهای منطقه‌ای و جهانی و جلوگیری از فرصت‌سوزی‌های تجاری خواهد بود.

* کاهش ساعات اداری با رویکرد بهینه‌سازی از مقدمات و موخرات مربوط به صرف ناهار و اقامه نماز می‌کاهد و در هزینه‌های جاری مربوط به انرژی منجر به صرفه اقتصادی خواهد شد و همچنین هماهنگی بین واحدهای ستادی و استانی افزایش می‌یابد.

 

ماده واحده- ماده (87) قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب 1386- به صورت زیر اصلاح می‌شود:

ماده 87- ساعات کار کارمندان دولت چهل ساعت در هفته است و ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیئت وزیران تعیین می‌گردد. تغییر ساعت کارمندان با رعایت سقف مذکور و در چهارچوب ضوابط پیشنهادی سازمان اداری و استخدامی کشور که به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، بر عهده دستگاه ذی‌ربط می‌باشد. میزان ساعات تدریس معلمان و اعضای هیئت علمی از ساعات موظف، در طرح های طبقه بندی مشاغل ذیربط تعیین خواهد شد.

تبصره 1- کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرایی ساعات کار خود را تا یک چهارم ساعت کار روزانه (حداکثر (10) ساعت) تقلیل دهند. میزان حقوق و مزایا، نحوه محاسبه سوابق خدمت این قبیل کارمندان متناسب با ساعات کار آنان تعیین خواهد شد.

تبصره 2- دستگاه های اجرایی می توانند در موارد خاص با موافقت هیئت وزیران و رعایت سقف ساعات کار با توجه به شرایط جغرافیایی و منطقه ای و فصلی ساعات کار خود را به ترتیب دیگری تنظیم نمایند.

تبصره 3- متناسب با تغییرات فناوری و در شرایط اضطرار و بحران نظیر آلودگی هوا، کمبود انرژی، وقوع حوادث غیرمترقبه، شیوع بیماری‌های فراگیر و یا در ایام خاص نظیر ماه مبارک رمضان، به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیئت وزیران، ساعت کار و نحوه ارائه خدمت کارمندان، فارغ از سقف مذکور در این ماده تعیین می‌شود.

تبصره 4- همه دستگاه‌های اجرایی اعم از ستادی و استانی، به استثنای بخش عملیاتی مراکز و واحدهای خدمت‌رسان نظیر واحدهای ذی‌ربط بهزیستی، بانک‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی- درمانی، اماکن ورزشی و واحدهای نظامی، انتظامی و امنیتی موظفند ساعات کار خود را در پنج روز هفته تنظیم نمایند.

تبصره 5- در همه قوانین و مقرراتی که از مبنای چهل و چهار ساعت کار در هفته و یکصد و هفتاد و شش ساعت کار در ماه استفاده شده است، از تاریخ ابلاغ این قانون به ترتیب به چهل ساعت در هفته و یکصد و شصت ساعت کار در ماه اصلاح می‌شود.

  • مصطفی علی محمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
کافه مدیریت

بررسی مسائل مدیریت ایران
ای روح متلاشی
بر جانم چه افکندی؟

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیوندها