کافه مدیریت

زندگی تلفیقی است از علم و هنر

کافه مدیریت

زندگی تلفیقی است از علم و هنر

سلام خوش آمدید

وزیر نفت: هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد

روال سوخت گیری در کشور عادی است

علت تشکیل صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها چیست؟

قیمت بنزین افزایش پیدا نمی کند

افزایش بی سابقه قیمت بنزین در پاکستان

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان: هیچ کمبودی در ذخایر بنزین نداریم/ تعداد کارت‌های سوخت در جایگاه‌ها محدود می‌شود.

و......

این روزها دوباره اخبار متنوع و متعددی در خصوص افزایش قیمت بنزین در ایران از طریق رسانه‌های مختلف {دنیای اقتصاد، باشگاه خبرنگاران جوان و....} تحت پوشش خبری قرار گرفته است. در چنین برهه‌ای و برای عبور از معبر واقعی کردن قیمت بنزین، هر حکمرانی میبایست شقوق اثرات چنین تصمیمی را با مشورت و نظرخواهی از افراد متخصص و آگاه بسنجد. اگر برای خنثی کردن مینی به اسم واقعی کردن قیمت بنزین از تخریبچی‌های آموزش دیده استفاده نشود به ناچار برای باز کردن معبر باید آمادگی به جان خریدن تلفات جانی و مالی و اجتماعی و سیاسی و ... را داشت.

به گزارش ایرنا مهمترین پالایشگاه‌های تولید بنزین در ایران که زیر نظر شرکت ملی پخش فرآروده‌های نفتی ایران فعالیت می‌کنند عبارتند از؛

رتبه اول: پالایشگاه ستاره خلیج فارس با تولید روزانه 47 میلیون لیتر بنزین

رتبه دوم: پالایشگاه امام خمینی شازند اراک با تولید روزانه 17 میلیون لیتر بنزین

رتبه سوم: پالایشگاه آبادان (مجتمع جدید کت کراکر) با تولید روزانه 15 میلیون لیتر بنزین

رتبه چهارم: پالایشگاه بندرعباس با تولید روزانه 12 میلیون لیتر بنزین

رتبه پنجم: پالایشگاه اصفهان با تولید روزانه 12 میلیون لیتر بنزین

رتبه ششم: پالایشگاه تهران با تولید روزانه 7 میلیون لیتر بنزین

رتبه هفتم: پالایشگاه تبریز با تولید روزانه 3 میلیون لیتر بنزین

رتبه هشتم: پالایشگاه لاوان با تولید روزانه 3 میلیون لیتر بنزین

رتبه‌های دیگر: پالایشگاه‌های شیراز و کرمانشاه و...

میزان افزایش مصرف بنزین در ابتدای سال 1402

ایام نوروز 1402

مصرف روزانه

تغییر نسبت به نوروز 1401

1 فروردین

99.3 میلیون لیتر

افزایش 11 درصدی

2 فروردین

122.7 میلیون لیتر

افزایش 8.6 درصدی

3 فروردین

120.4 میلیون لیتر

افزایش 5.8 درصدی

4 فروردین

110.1 میلیون لیتر

افزایش 0.7 درصدی

5 فروردین

120.9 میلیون لیتر

افزایش 19.7 درصدی

6 فروردین

117 میلیون لیتر

افزایش 2.8 درصدی

7 فروردین

122 میلیون لیتر

افزایش 9.5 درصدی

8 فروردین

103.5 میلیون لیتر

کاهش 5.6 درصدی

9 فروردین

112.6 میلیون لیتر

افزایش 3.5 درصدی

11 فروردین

110.1 میلیون لیتر

کاهش 9 درصدی

12 فروردین

127.9 میلیون لیتر

افزایش 5.4 درصدی

13 فروردین

93.1 میلیون لیتر

افزایش 15.9 درصدی

میانگین مصرف

113.9 میلیون لیتر

افزایش 5.6 درصدی

نکاتی که به نظرم مسئولین و مردم عادی باید قبل از هرگونه تصمیم و پیش‌داوری پیرامون موضوع بنزین بداند و به آنها عمیقاَ بیندیشد به شرح ذیل است؛

  1. قیمت ارزان بنزین و عدم آموزش صحیح در خصوص مصرف باعث شده به شدت در مصرف بنزین همچون خیلی از موضوعات دیگر مصرف‌گرایی که به سمت اسراف سوق پیدا کرده دیده شود. (الگوی مصرف نیازمند اصلاح است.)
  2. درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین باید به صورت سریع و با مکانیزم شفاف‌سازی در سه موضوع هزینه گردد؛ الف)کمک به اقشار فرودست ب)نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به صورتی که این نوسازی و تجهیز ملموس باشد {مثلاً رفع فشردگی در ورود به مترو و اتوبوس} ج)حمایت از بخش‌های تولیدی و همچنین تامین و توزیع مناسب کالاهای اساسی
  3. در صورتی که درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین با رویکرد و مکانیزم صحیح هزینه گردد منجر به اصلاح الگوی مصرف، کاهش آلودگی هوا، افزایش توجه به حمل نقل پاک (استفاده از خودرو و وسایل حمل‌ و نقل برقی و غیر موتوری همچون دوچرخه)، افزایش رضایت ناشی از برقراری عدالت اجتماعی و... خواهد شد.
  4. در مقابل اصلاح الگوی مصرف (عدم تک سرنشینی و ...)، الگوی تولید نیز باید اصلاح گردد و خودروسازان محصولات با کیفیت، کم مصرف و حتی تغییر مسیر به سمت تولید محصولات برقی را در دستور کار خود قرار دهند و یا پالایشگاه‌های تولید بنزین نسبت به ارائه بنزین با کیفیت اهتمام ویژه به خرج دهند.
  5. قاچاق سوخت (بنزین) عملاً صرفه اقتصادی نداشته و از طرفی دیگر موضوع واردات بنزین منتفی خواهد شد.
  6. اجرای موضوع با هماهنگی در رئوس مختلف میسور است مثلاً واردات آزاد خودرو، عدم شماره‌گذاری خودروهای غیر استاندارد و پر مصرف، ایجاد طرح‌های تشویقی به منظور استفاده از خودروهای هیبریدی و ...
  7. شناسایی صنایع و تولیدات اثر پذیر از افزایش نرخ سوخت یا نرخ بنزین (همچون صنایع و تولیدات وابسته به صنعت حمل و نقل) و واکاوی این اثرات به منظور به حداقل رساندن تبعات منفی
  8. ایجاد تفریحات مناسب و متنوع برای جایگزین آن با سفر به استانهای شمالی کشور در تعطیلات
  9. توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل شهری به منظور کاهش ترافیک
  10. از رده خارج کردن خودروهای قدیمی و با مصرف سوخت بالا
  11. توجه به ایجاد تنوع سوختی همچون خودروهای گاز سوز با در نظر گرفتن معایب و خطرات آن

 

صداقت و شفاف‌سازی حکمرانان به همراه استفاده از دانش افراد متخصص قطعاً قویترین کلید موفقیت در برابر بدخواهان داخلی و خارجی در اجرای موضوعات حساسی همچون افزایش قیمت بنزین خواهد بود.

حتی داشتن نگاه علمی به عوامل تاثیرگذار بر رفتار اخلاقی کارکنان در جایگاه های سوخت هم به عنوان یکی از کوچکترین عوامل نباید از چشمان تیزبین حکمرانان مغفول واقع شود.

 

دانلود مقاله عوامل تاثیرگذار بر رفتار اخلاقی کارکنان در جایگاه های سوخت در قالب Word

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
کافه مدیریت

بررسی مسائل مدیریت ایران
ای روح متلاشی
بر جانم چه افکندی؟

پیوندها