کافه مدیریت

زندگی تلفیقی است از علم و هنر

کافه مدیریت

زندگی تلفیقی است از علم و هنر

سلام خوش آمدید

سوی دیار عاشقان، رو به خدا می‌رویم (آهنگران)

عید پاک مسیحیان، پوریم یهودیان، کوم میلا، حج همگی فرصت‌هایی برای شناساندن فرهنگ آئینی و دینی مشترک امت‌های مسیحی، یهودی، هندو و اسلامی، جدای از فرهنگ ملی و چارچوب‌های فکری دولت‌های زیرمجموعه این اجتماعات عظیم و بین‌المللی ادیان است. نمود و تبلور باورهایی که همگی ریشه در شناساندن هویت دارد.

همه ساله مشتاقان حضور در اعتاب مقدسه (عتبات عالیات) با ثبت‌نام از طریق سامانه سماح برای سنت پیاده‌روی و زیارت سیدالشهدا (علیه السلام) در روز اربعین که سابقه‌ای تاریخی دارد تلاش می‌کنند، جابر بن عبداللله انصاری و شاگردش عطیه عوفی بر اساس روایات امامی اولین افرادی بودند که 40 روز پس از واقعه عاشورا به زیارت امام حسین علیه‌السلام شتافت. در برهه‌های مختلف به دلایل متعدد همچون در خطر بودن جان زائران این عمل مستحب با سختی‌های بسیار و در محدودیت‌ها انجام شده است و میرزا حسین نوری تجدید کننده برگزاری این مراسم در عصر جدید بوده است.

 

لَمّا رَجَعَ نِساءُ الحُسَینِ علیه السلام وعِیالُهُ مِنَ الشّامِ وبَلَغوا إلَى العِراقِ، قالوا لِلدَّلیلِ: مُرَّ بِنا عَلى طریقِ کَربَلاءَ، فَوَصَلوا إلى مَوضِعِ المَصرَعِ، فَوَجَدوا جابِرَ بنَ عَبدِ اللّهِ الأَنصارِیَّ رَحِمَهُ اللّهُ وجَماعَةً مِن بَنی هاشِمٍ ورِجالًا مِن آلِ الرَّسولِ صلى الله علیه و آله قَد وَرَدوا لِزِیارَةِ قَبرِ الحُسَینِ علیه السلام، فَوافَوا فی وَقتٍ واحِدٍ، وتَلاقَوا بِالبُکاءِ وَالحُزنِ وَاللَّطمِ، و أقامُوا المَآتِمَ المُقرِحَةَ لِلأَکبادِ، وَاجتَمَعَت إلَیهِم نِساءُ ذلِکَ السَّوادِ، و أقاموا عَلى ذلِکَ أیّاما. (ابن طاووس، الملهوف، ص 225)

 

الملهوف لابن طاووس: هنگامى که زنان و خاندان امام حسین علیه‌السلام از شام باز گشتند و به عراق رسیدند. به راه‏نمایشان گفتند: «ما را از راه کربلا ببر». آنان به قتلگاه [شهدا] رسیدند و جابر بن عبد اللّه انصارى که خدا رحمتش کند و گروهى از بنى هاشم و مردانى از خاندان پیامبر صلى الله علیه و آله را دیدند که براى زیارت قبر حسین علیه السلام آمده بودند. پس در یک زمان، در آن جا گرد آمدند و با گریه و اندوه و بر سر و صورت‏زنان، به هم رسیدند و مجلس‏هاى عزایى بر پا داشتند که جگر را آتش مى‏زد. زنان حاضر در آن جا هم گِرد آمدند و چندین روز، همین گونه ماندند.

 

 زائران الحسین و خادمان الحسین هر دو شیوه و مظهری جدید از سبک زندگی اسلامی را به نمایش می‌گذارند.

 

عَنْ عَلِیِّ بْنِ مَیْمُونٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ، قَالَ: یَا عَلِیُّ! زُرِ الْحُسَیْنَ وَ لَا تَدَعْهُ. قَالَ: قُلْتُ مَا لِمَنْ أَتَاهُ مِنَ الثَّوَابِ؟ قَالَ: مَنْ أَتَاهُ مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَیِّئَةً وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَةً. فَإِذَا أَتَاهُ، وَکَّلَ اللَّهُ بِهِ مَلَکَیْنِ یَکْتُبَانِ مَا خَرَجَ مِنْ فِیهِ مِنْ خَیْرٍ وَ لَا یَکْتُبَانِ مَا یَخْرُجُ مِنْ فِیهِ مِنْ شَرٍّ وَ لَا غَیْرَ ذَلِکَ. فَإِذَا انْصَرَفَ وَدَّعُوهُ وَ قَالُوا: یَا وَلِیَّ اللَّهِ مَغْفُوراً لَکَ أَنْتَ مِنْ حِزْبِ اللَّهِ وَ حِزْبِ رَسُولِهِ وَ حِزْبِ أَهْلِ بَیْتِ رَسُولِه، وَ اللَّهِ لَا تَرَى النَّارَ بِعَیْنِکَ أَبَداً وَ لَا تَرَاکَ وَ لَا تَطْعَمُکَ أَبَداً. (ابن قولویه، کامل الزیارات ص134)

 

کامل الزیارات: على بن میمون صائغ، از حضرت امام صادق(ع) نقل کرده که آن حضرت فرمودند: اى على! قبر حسین علیه السّلام را زیارت کن و ترک مکن. عرض کردم: ثواب کسى که آن حضرت را زیارت کند چیست؟حضرت فرمودند: کسى که پیاده زیارت کند آن حضرت را، خداوند به هر قدمى که برمى‏ دارد، یک حسنه برایش نوشته، و یک گناه از او محو مى ‏فرماید، و یک درجه مرتبه‏اش را بالا مى ‏برد. و وقتى به زیارت رفت، حق تعالى دو فرشته را موکّل او مى‏ فرماید که آنچه خیر از دهان او خارج می شود را نوشته و آنچه شر و بد مى‏ باشد را ننویسند. و وقتى برگشت با او وداع کرده و به وى مى‏ گویند: اى ولىّ خدا! گناهانت آمرزیده شد. و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل بیت رسولش مى ‏باشی، به خدا قسم! هرگر تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد نمود.

 

گفتگوی تمدن‌ها در برابر برخورد تمدن‌ها بیانگر صلح‌جویی اسلام و ایران در برابر دگر اندیشان است و پیاده‌روی اربعین جلوه‌ای از همین موضوع است.

تعداد زائران اربعین برگرفته از آمار و داده‌های سایت آستان عباسی

سال

تعداد زائران اربعین (نفر)

1402هجری و 1445 قمری

30,000,00۰ (پیش بینی)

1401هجری و 1444 قمری

۲۱,۱۹۸,۶۴۰

1400هجری و 1443 قمری

۱۶,۳۲۷,۵۴۲

1399هجری و 1442 قمری

۱۴,۵۵۳,۳۰۸

1398هجری و 1441 قمری

۱۵,۲۲۹,۹۵۵

1397هجری و 1440 قمری

۱۵,۳۲۲,۹۴۹

1396هجری و 1439 قمری

۱۳,۸۷۴,۸۱۸

1397هجری و 1438 قمری

۱۱,۲۱۰,۳۶۷

 

صرف بودجه برای برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین به منظور شناساندن هرچه بهتر اهل بیت و به تبع اثرات مثبت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... در مقایسه با هزینه و بودجه‌ای که سایر اندیشه‌ها برای معرفی باورهای خود می‌کنند ناچیز است و در برابر کسانی که بر این موضوع خرده می‌گیرند بررسی بودجه و هزینه مراسم‌های مشابه توصیه می‌گردد.

 

آیت ‌الله محمدتقی بهجت رحمة الله علیه دراین باره چنین، می فرمایند:

 

... امام زمان خودش را به واسطه امام حسین علیه السلام به همه عالم معرفی می‌کنند ... بنابراین در آن زمان باید همه مردم عالم، حسین علیه السلام را شناخته باشند... اما الان هنوز همه مردم عالم، حسین علیه السلام را نمی‌شناسند و این تقصیر ماست، چون ما برای سیدالشهدا علیه السلام طوری فریاد نزدیم که همه عالم صدای ما را بشنود، پیاده‌روی اربعین بهترین فرصت برای معرفی حسین علیه السلام به عالم است. (ر. ک: محمدحسین رخشاد، در محضر بهجت)

مقام معظم رهبری، چنین می فرمایند:

 

ترکیب «عشق و ایمان» و «عقل و عاطفه» از ویژگی‌های منحصر به‌فرد مکتب اهل‌بیت است و حرکت عاشقانه و مؤمنانه مردم از کشورهای مختلف جهان در زیارت اربعین، بدون تردید از جمله شعائر الهی است. ... حرکت عظیم مردم از ایران و سایر کشورهای جهان برای حضور در راهپیمایی اربعین، جلوه‌ای از ویژگیهای برجسته مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام است که در آن، هم «ایمان، اعتقاد قلبی و باورهای راستین» موج می‌زند و هم «عشق و محبت». (بیانات رهبر معظم انقلاب در درس خارج فقه درباره‌ی زیارت اربعین)

 


امام حسن عسکری علیه‌السلام؛

مؤمن پنج نشانه دارد و یکى از آنها زیارت اربعین است. {تهذیب الأحکام ، ج ۶، ص ۵۲}

 

عَلامَةُ ‌المُؤمِنِ خَمسٌ: صَلاةُ ‌الاِحْدَی وَالْخَمْسِینَ، وَزیارة‌ُ الاربَعین، وَالتَّخَتُّمُ بِالْیَمِینِ، وَتَعفِیرُ الْجَبِینِ وَالْجَهْرُ بِبِسْمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحِیم. (شیخ مفید، المزار، ص53‎؛ شیخ طوسی، مصباح المتهجد، ص787ـ788؛ ابن‌فتال نیشابوری، روضة ‌الواعظین، ص195؛ سیدبن‌طاووس، الاقبال بالاعمال ‌الحسنة، ج3، ص100)

 

مصباح المتهجد: مؤمن پنج نشانه را باید دار باشد: اقامه پنجاه رکعت نماز (مجموع واجبات و مستحبات)، خواندن زیارت اربعین، انگشتر در دست راست کردن، در سجده پیشانی بر خاک نهادن و بسم الله الرحمن الرحیم را (در نماز) بلند گفتن.

 

 

امام صادق علیه‌السلام در مورد عدم توفیق زیارت اربعین فرمودند؛

غصه نخور که نرفتی، فقط در این روز دلت به یاد کربلا باشد و غم کربلا داشته باشی یعنی رفتی، آه که می‌توانی بکشی؟ چه بسا این آه ثوابش بیشتر از آن زیارت می شود...



 اللَّهُمَ‏ الْعَنْ‏ أَوَّلَ‏ ظَالِمٍ‏ ظَلَمَ‏ حَقَ‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تَابِعٍ لَهُ عَلَى ذَلِک‏

تور مجازی پیاده‌روی اربعین

تور مجازی کربلا با تصاویر 360 درجه

تور مجازی زیارت حرم اباعبدالله علیه السلام

واقعیت مجازی حرم مطهر حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام)

 

  • مصطفی علی محمدی

نظرات (۳)

  • زهرا سادات حسینی
  • پنج زیارت مخصوصه حسین بن علی علیه السلام

     

    اول رجب

    نیمه رجب

    نیمه شعبان

    عرفها

    اربعین

    مصداق مدیریت جهادی

    اجرکم عندالله

    کربلا طریق القدس

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    کافه مدیریت

    بررسی مسائل مدیریت ایران
    ای روح متلاشی
    بر جانم چه افکندی؟

    پیوندها