فوق العاده ویژه
بر اساس بند (10) ماده (68) قانون مدیریت خدمات کشوری فوقالعاده ویژه در موارد خاص با توجه به عواملی از قبیل بازار کار داخلی و بین المللی، ریسک پذیری، تأثیر اقتصادی فعالیتها در درآمد ملی، انجام فعالیت و وظایف تخصصی و ستادی و تحقیقاتی و حساسیت کار با پیشنهاد سازمان {اداری و استخدامی} و تصویب هیأت وزیران امتیاز ویژهای برای حداکثر (25%) از مشاغل، در برخی از دستگاههای اجرائی تا (50%) سقف امتیاز حقوق ثابت و فوقالعاده هایمستمر مذکور در این فصل در نظر گرفته خواهد شد.
به همین منظور هیئت وزیران بر اساس مصوبه 1393.11.12 برقراری فوق العاده ویژه مشاغل تخصصی موضوع بند (10) ماده (68) قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارکنان ستادی وزارتخانهها و سازمانهای مستقل زیر نظر رئیس جمهور که انجام فعالیت و وظایف تخصصی، ستادی، تحقیقاتی و حساس را به عهده دارند برای حداکثر بیست و پنج درصد از مشاغل که واجد شرایط و ویژگی های مصرح در بند مذکور می باشند، و با احتساب مشاغلی که قبلاً به تصویب هیأت وزیران رسیده است، متناسب با کارایی و اثربخشی کارکنان ستادی دستگاه های مشمول، حداکثر تا سی و پنج درصد حقوق و فوق العاده های مستمر، مشروط به وجود اعتبار و تأیید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به نحوی که متوسط پرداختی به کارکنان آن دستگاه از شصت درصد سقف تعیین شده تجاوز ننماید، مجاز است.
نکات حائز اهمیت؛
1. فوقالعاده ویژه برای یک چهارم یعنی 25 درصد مشاغل کل دستگاه قابل لحاظ است. {بخشی از این مشاغل جنبه عمومی داشته و بخش دیگر این مشاغل مختص همان دستگاه است.}
2. مشاغل حائز شرایط برای دریافت فوقالعاده ویژه به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی و تصویب هیئت وزیران تعیین میشوند. اخیراً در جلسه شورای حقوق و دستمزد پیشنهاد افزایش فوقالعاده ویژه مشاغل عمومی از 35 درصد به 50 درصد توسط معاونت سرمایه انسانی مطرح گردیده است. این موضوع باید به تصویب هیئت وزیران برسد. همانطور که برای مشاغل عمومی همچون کارشناسان حقوقی و کارشناسان فناوری به تایید رسید.
شیوهنامه برقراری فوق العاده ویژه مشاغل فناوری اطلاعات دستگاههای اجرایی تا ۵۰ درصد
شیوه نامه برقراری فوق العاده ویژه مشاغل حقوقی دستگاه های اجرایی تا ۵۰ درصد
3. فرمول محاسبه فوقالعاده ویژه بر اساس حقوق ثابت {حق شغل+فوقالعاده مدیریت+حق شاغل} و فوق العادههای مستمر {فوقالعاده شغل مشاغل تخصصی+فوقالعاده سختی شرایط محیط کار و کار در محیطهای غیر متعارف+فوقالعاده ایثارگری به جز فوقالعاده ماده (51) قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران+فوقالعاده خدمت اداری در مناطق جنگزده+فوقالعاده نشانهای دولتی+ بندهای موسوم به بندهای دوقلو (تفاوت جزء (۱) بند (الف) تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ و تفاوت بند (ی) تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۸) } خواهد بود.
4. پرداخت فوقالعاده ویژه منوط به وجود اعتبار و تایید سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور {سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور سابق} است.
5. متوسط پرداختی به کارکنان نباید از 60 درصد سقف تعیین شده که 35 درصد میباشد بیشتر شود. یعنی میانگین پرداختی با کارکنان برابر است با 21 درصد {60%*35%=21%}
میزان فوقالعاده ویژه موضوع بند (۱۰) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری برای مدیران مشمول به میزان حداکثر پنجاه درصد (%۵۰) سقف امتیازات مجموع حقوق ثابت حق شغل و حق شاغل و فوقالعادههای مستمر (فوقالعاده شغل، فوقالعاده ایثارگری، فوقالعاده سختی شرایط محیط کار و کار در محیطهای غیر متعارف) تعیین میشود.
7. فوق العاده ویژه بر تعیین پاداش پایان خدمت موثر میباشد. اگر چه بر اساس رأی های شماره 49 الی 50 مصوب 1397.01.28 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص عدم وجاهت قانونی تاثیر فوقالعاده ویژه و تفاوت تطبیق در تعیین پاداش پایان خدمت سخن به میان آمد ولیکن منبعث از ماده (107) قانون مدیریت خدمات کشوری که به کارمندان مشمول این قانون که بازنشسته میشوند به ازاء هر سال خدمت یک ماه آخرین حقوق و مزایای مستمر (تا سی سال) به اضافه وجوه مربوط به مرخصیهای ذخیره شده پرداخت خواهد شد. آن قسمت از سابقه خدمت کارمند که در ازاء آن وجوه بازخریدی دریافت نموده اند از سنوات خدمتی که مشمول دریافت این وجوه میگردد کسر میشود و بخشنامه شماره 81442 مورخ 1402.07.26 سازمان اداری و استخدامی کشور و همچنین اعلام نظر مشورتی دیوان عدالت اداری ممنوعیتهای اعلامی در مفاد دادنامه مزبور منصرف از ممنوعیت فوق العاده ویژه در احتساب پاداش پایان خدمت اعلام گردید.
اقلام مندرج در احکام قانون مدیریت خدمات کشوری
اقلام مندرج در احکام قانون مدیریت خدمات کشوری-اصلاحی
جناب آقای کرمی
مدیرکل محترم امور مالی و ذی حسابی
باسلام؛
بازگشت به نامه شماره 13215/720 مورخ 23/7/1401 وعطف به نامه شماره 200/19532/230/9000 مورخ 19/6/1401 متضمن طرح این سوال که با عنایت به رای وحدت رویه شماره 50-49 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری خواهشمند است درخصوص احتساب تفاوت تطبیق و فوق العاده ویژه در پرداخت پاداش پایان خدمت اعلام نظر فرمایید؟ پس از طرح موضوع درکمیسیون مشورتی اداری، استخدامی و فرهنگی دیوان عدالت اداری، نظر مشورتی کمیسیون مذکور به شرح ریر اعلام می گردد:
اولاً همانگونه که پیشتر درنظر مشورتی شماره 200/19532/230/9000 مورخ 19/6/1401کمیسیون مشورتی اداری، استخدامی و فرهنگی دیوان عدالت اداری در پاسخ آن مرجع تاکید گردید به موجب دادنامه شماره50 - 49 مورخ 28/1/1397 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری «با توجه به این که مبنای پرداخت پاداش پایان خدمت، حقوق ثابت به علاوه مزایای مستمر بوده و تفاوت تطبیق نه جزء حقوق ثابت است نه مزایای مستمر، لذا تفاوت تطبیق درتعیین پاداش پایان خدمت مورد محاسبه قرار نمی گیرد.» لذا احتساب تفاوت تطبیق در پرداخت پاداش پایان خدمت، مغایر قوانین و مقررات و دادنامه مزبور هیأت عمومی دیوان عدالت اداری است. ثانیاً نظر به اینکه در مفاد بخش رای هیأت عمومی دادنامه مزبورحکمی درخصوص ممنوعیت احتساب فوق العاده ویژه در پاداش پایان خدمت وجود ندارد دادنامه فوق الذکر منصرف از ممنوعیت فوق العاده ویژه در احتساب پاداش پایان خدمت است. همچنین قانونگذار در بند 7 قسمت الف تبصره 12 قانون بودجه سال 1401 و بند 6 تبصره 12 قانون بودجه سال 1400 درخصوص احتساب فوق العاده بند 10 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری در خصوص احتساب پاداش پایان خدمت بیان حکم کرده است.
صفر تا صد افزایش های جدید فوق العاده ویژه قانون مدیریت خدمات کشوری