کافه مدیریت

زندگی تلفیقی است از علم و هنر

کافه مدیریت

زندگی تلفیقی است از علم و هنر

سلام خوش آمدید

نویسنده کتاب اکنات ایسواران دو اصل «عشق و عدم خشونت» را ویژگی اصلی گاندی عنوان می‌کند؛ عناصری که به گفته خود گاندی با تعبیر «سایتاگراها» از آن یاد می‌شود. این واژه به «نیرویی که از پیوند حقیقت با عشق یا عدم خشونت زاییده می‌شود» معنی شده است. مباحث کتاب با نقل قول‌های بسیاری از گاندی و عکس‌های متعددی از وی در دوران مختلف زندگی و مبارزه همراه است. «استحاله، راه عشق، مادر و فرزند و گاندی؛ به مثابه یک انسان» از عناوین فصل‌های این کتاب است.


«در سال‌ 1892 جوانی‌ 23 ساله‌، خجول‌، کم‌حرف‌، کوچک‌ اندام‌ و کاملاً معمولی‌ به‌ نام‌ موهانداس‌ گاندی‌، با گذشته‌ای‌ سرشار از شکست‌، از هندوستان‌ رهسپار آفریقای‌ جنوبی‌ شد. ده‌ سال‌ بعد، همه‌ ـ حتی‌ مخالفانش‌ ـ او را قدّیسی‌ می‌دانستند که‌ رهبری‌ صد هزار نفر را در یکی‌ از تأمل‌ برانگیزترین‌ تجربیات‌ تاریخ‌ به‌ عهده‌ گرفته‌ است‌: مبارزه‌ «ساتیاگراها»، جنگی‌ بدون‌ خشونت‌. وی‌ هنگامی‌ که‌ به‌ هند باز می‌گشت‌، دیگر موهانداس‌ گاندی‌ نبود بلکه‌ «مهاتما» بود، «روح‌ بزرگی‌» که‌ آزادی‌ کشورش‌ از سلطه‌ بیگانه‌ به‌ دست‌ او، بدون‌ شلیک‌ گلوله‌ای‌ میسر می‌شد.»

لینک دانلود کتاب الکترونیک راه عشق (داستان تحول روحی مهاتما گاندی)

  • مصطفی علی محمدی

دانلود کتاب

راه عشق

کتاب

گاندی

نظرات (۱۵)

گاندی می‌گوید:
اکثر انسانها حتی جسارت دور ریختن لباسهایی که مدتهاست بدون استفاده درکمدهایشان آویخته شده را ندارند!

بعد از آنها توقع داریم باورهای غلطی را که قرن‌هاست در ذهنشان زنجیر شده است به راحتی کناربگذارند و دور بریزند!

جهل نرمترین بالشی است که بشر میتواند سر خود را بر آن بگذارد و آرام بخوابد!

هنگام نوشتن، هرگز به آنچه قبلاً گفته‌ام نمی‌اندیشم، هدفم حفظ سازگاری با اظهار نظرات پیشینم در مورد یک موضوع خاص نیست، بلکه تلاشم بر آن است که خود را با حقیقت، به گونه‌ای که هم اکنون خود را به من می‌نمایاند، هماهنگ سازم. نتیجه این بوده است که همواره از حقیقتی به حقیقتی دیگر ارتقا یافته‌ام و بدین‌سان حافظه خود را از افسردگی بی‌دلیل محفوظ داشته‌ام؛ اما از اینها گذشته، هرگاه ناچار می‌شوم که جدیدترین نوشته‌هایم را با نوشته‌های حتی پنجاه سال پیشم مقایسه کنم در می‌یابم که هیچ ناسازگاری بین آنها وجود ندارد.

هدف، همواره از ما دور می‌شود، هرچه به پیشرفت‌های بزرگتری نائل آییم، بیش‌تر به بی ارزشی خود پی می‌بریم. شادمانی در تلاش نهفته است نه در دستیابی به هدف، تلاش تمام و کمال، عین پیروزی است.

دست شستن از خشونت برای افراد قوی دشوار نیست. این ضعیفانند که چنین کاری را غیر ممکن می‌دانند؛ چراکه عدم خشونت یعنی عشق ورزیدن به کسانی که از ما متنفرند و ابراز همدردی توام با شکیبایی در مقابل خشن‌ترین دشمنان

اگر می‌خواهید شجاعان را بیابید، کسانی را جستجو کنید که قادر به بخشودنند و اگر می‌خواهید قهرمانان را بیابید، کسانی را بجویید که قادرند در مقابل نفرت، عشق بورزند.

شادمانی، نه در پیروزی، که در مبارزه و تلاش و رنج حاصل از آن نهفته است.

در میان تجربه‌های سخت، درس عالی غلبه بر خشم را آموخته و دانسته‌ام که همانگونه که گرما، اگر کنترل شود، به انرژی تبدیل می‌شود، خشم نیز در صورت مهار شدن می‌تواند به نیرویی مبدل گردد که جهان را تکان می‌دهد.

شما مدام از انقلاب می‌گویید، خود من در حال ترتیب دادن یک انقلاب هستم. کجای خشونت، انقلابی‌گری است؟ اگر حقیقتاً مردم خود را دوست دارید، یاریم کنید تا به آنها بیاموزم که چطور می‌توانند به خشونت پشت کنند و وحشت را به دور افکنند.

 

برآنم که با معرفی شیوه عدم همکاری،راه خروج از حالت غیر طبیعی‌ای را که هم هندیان و هم انگلیسیان در آن به سر می‌برند، نمایان کنم. به این ترتیب به هر دو خدمت کرده‌ام. به اعتقاد من به همان اندازه که همکاری با خیر، وظیفه همه انسانها است، عدم همکاری با شر نیز این چنین است.

اما شیوه عدم همکاری در گذشته به شکل اعمال خشونت نسبت به بدکاران ظاهر شده است. همه تلاش من این است که به هموطنانم ثابت کنم، عدم همکاری توام با خشونت، جز دامن زدن به بدی حاصلی ندارد و همانگونه که شر تنها با توسل به خشونت دوام می‌یابد، خودداری حمایت از شر نیز مستلزم امتناع کامل از توسل به خشونت است.

 

حتی در هنگام رویارویی با خشن‌ترین تهدیدات نیز هرگز فراموش نمی‌کند که و مهاجمش هر دو "یکی" هستند.

نافرمانی مدنی حق ذاتی همه شهروندان است. اگر از چنین حقی صرف نظر کنیم؛ از انسانیت دست شسته‌ایم. نافرمانی مدنی هیچگاه منجر به هرج و مرج نمی‌شود. نافرمانی آشوب‌طلبانه است که به هرج و مرج می‌انجامد.

هر دولتی برای حفظ موجودیت خود نافرمانی‌های آشوب‌طلبانه را با توسل بر زور سرکوب می‌کند، اما سرکوبی نافرمانی مدنی تلاشی است برای به بند کشیدن وجدان

لازمه مدنی بودن نافرمانی، وجود صداقت، احترام به حریف، خویشتنداری و پرهیز از خوی تهاجم است. چنین شیوه‌ای باید مبتنی بر اصولی کاملاً شفاف باشد و دمدمی مزاجی در آن راه ندارد؛ از همه مهمتر اینکه نباید سوء نیت یا نفرتی در پس آن نهفته باشد.

من به راه خشونت بار اعتراض دارم، حتی اگر در مسیر نیکی از این راه استفاده شود، نیکی حاصل از آن موقتی و گذراست، ولی شرّی که نتیجه آن است، ماندگار و همیشگی است.

برای گاندی دانستن، همان حس کردن؛ حس کردن همان عمل کردن و عمل کردن خود زندگی بود.

کوچکترین نگرانی‌ای در مورد خود به دل راه ندهید و همه چیز را به خدا بسپارید. بی گمان من، این جمله فرمانی است که در تمامی مذاهب وجود دارد.

گاندی در ذهن کودکانه خود چنین می‌انگاشت که معلم کاستوربای است. ولی سالها بعد دریافت که کاستوربای با شکیبایی خود سرمشقی برای او بوده و تعلیمش می‌داده است. شکیبایی، قدرت و ظرفیت تحمل کاستوربای همراه با توانایی بخششی که داشت، در طول سالهای آغازین، ریشه‌های عمیق در گاندی پروراند.

من فردی رؤیایی نیستم بلکه ادعا می‌کنم که ایده آلیستی عمل‌گرا هستم. ادعا می‌کنم که انسانی کاملاً معمولی هستم و توانایی‌هایم از یک فرد معمولی کمتر است. به‌هیچ‌وجه نمی‌توانم مدعی شوم که برای رسیدن به این درجه از خویشتن‌داری و چنین روح عاری از خشونتی دارای ویژگی خاصی بوده‌ام. تمام آنچه که مرا قادر به رسیدن به این مراحل کرده، جست‌وجویی خستگی‌ناپذیر بوده است. کوچک‌ترین شکی ندارم که هر مرد و زنی می‌تواند به جایی که من رسیده‌ام دست یابد، به شرطی که همان تلاش‌ها را به کار بندد و همان امید و ایمان را در خود بپروراند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
کافه مدیریت

بررسی مسائل مدیریت ایران
ای روح متلاشی
بر جانم چه افکندی؟

پیوندها