طرح ساماندهی کارکنان دولت
در راستای تحقق ماده (29) قانون برنامه ششم توسعه طرح ساماندهی کارکنان دولت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و علیرغم چندین بار رفت و برگشت این مصوبه مابین شورای نگهبان و مجلس خروجی خاصی حاصل نگردید و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در پایان آنرا باتوجه به افزایش نیروهای دولت، تبعیض در بکارگیری نیروها و هزینههای مترتب بر اجرای موضوع مغایر با سیاستهای کلی نظام اداری و اقتصاد مقاومتی اعلام کرد.
اما نکات قابل تامل بیشتر در اجرای موضوع به شرح ذیل میباشد؛
1. افزایش هزینههای دولت و بار مالی عملاً در اجرای طرح نه تنها موضوعیت نداشته، بلکه با حذف شرکتهای واسطه و درصدی که بعنوان برداشتی خود خواهند داشت (معمولاً 30 درصد از دریافتی به ازای هر فرد) به افزایش دریافتی نیروها کمک خواهد کرد.
2. مدیریت نیروهای شرکتی و تبدیل شدن آنها از نیروهای دارای قرارداد غیر مستقیم به قرارداد مستقیم باید در مسیر اجرا دارای نقشه راه مشخص باشد.
الف-2-امکان یا عدم آن برای ارتقا در مشاغل دیگر و تداوم خدمت،
ب-2-اختیار دستگاه برای بکارگیری اولیه باتوجه به نیازسنجی و کمبودها،
ج-2-فرصت شرکت در آزمون برای تبدیل وضعیت بر مبنای عدالت محوری،
د-2-تعیین تکلیف نحوه محاسبه سن و سابقه کاری و بازنشستگی و پاداش پایان خدمت و مرخصی (ذخیره مرخصی و مرخصی بدون حقوق و...) و ...،
هـ-2-شرایط احتساب مدرک تحصیلی بالاتر و یا عدم امکان آن،
و-2-رعایت شرایط عمومی گزینش و مشاغل حساس،
ز-2-اعتبارسنجی تمدید قرارداد و انجام ارزشیابی متناسب،
ح-2-سنجش شایستگیهای مورد نیاز اعم از تحصیلات و تخصص برای انواع مشاغل حاکمیتی و غیر حاکمیتی، سمتهای مدیریتی،
ط-2-طرح طبقهبندی و نحوه چینش نیروها
ی-2-تخصیص رفاهیات و موارد مشابه
ک-2- تعیین تکلیف درخصوص اصلاح یا نسخ مواد (۱۷)، (۱۸)، (۱۹)، تبصره ماده (۳۲)، ماده (۴۵)، قسمت اخیر ماده (۴۷) و ماده (۱۲۴) قانون مدیریت خدمات کشوری و سایر موارد مرتبط
و ... باید مورد لحاظ باشد.
3. علاوه بر تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی تعیین وضعیت نیروهای شاغل اعم از قرارداد کار معین، پیمانی، رسمی آزمایشی و ... نیز باید لحاظ گردد.
4. تعریف دقیقی از نیروهای حجمی، طرحی، شرکتی، خرید خدمت، ساعتی و ... و وضعیت شمول آنها در طرح تعیین گردد.
شباهتها و تفاوتهای نیروی حجمی و شرکتی
5. در بند (الف) ماده (106) برنامه هفتم پیشرفت به نوعی بکارگیری نیروهای شرکتی را موقوف الاجرا و صرفاً با مجوز سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه امکانپذیر کرده است ولیکن بکارگیری نیروی حجمی بر اساس آییننامه اجرایی ماده (22) قانون مدیریت خدمات کشوری و همچنین ماده (17) قانون مذکور همچنان موضوعیت خواهد داشت.
آییننامه ساماندهی خرید خدمات حجمی و نیروهای شرکت (سامانه جمعنویسی)
بند (الف) ماده (106)- تمامی اختیارات وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی زیرمجموعه قوه مجریه در مورد جذب و بکارگیری نیروی انسانی به استثنای وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی کل کشور (با رعایت ماده (3) قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب 1360/7/19 با اصلاحات و الحاقات بعدی) و سازمان انرژی اتمی ایران در طول اجرای برنامه، موقوف الاجراست. هرگونه استخدام اعم از رسمی، پیمانی، کارگری دائم و موقت و عناوین مشابه و بکارگیری نیروی انسانی اعم از قرارداد کارمعین، قرارداد کارگری، قرارداد از محل طرحهای تملک دارایی های سرمایه ای، شرکتی و سایر عناوین، صرفاً بر مبنای اطلاعات ثبت شده در سامانه یکپارچه نظام اداری با رعایت قانون مدیریت داده ها و اطلاعات ملی و بر اساس مجوز مشترک سازمان و سازمان اداری و استخدامی کشور در صورت تأمین اعتبار توسط سازمان انجام می شود. هرگونه درخواست دستگاهها برای جذب و بکارگیری نیروی جدید منوط به ثبت فهرست اسامی نیروهای مورد نیاز یا مازاد در سامانه فوق و تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور مبنی بر عدم وجود نیروی متناسب در سامانه مذکور است.
6. امکانسنجی و یا اعمال نظارت بیشتر از طریق قرارداد پیمان پیمانکاران بر نحوه توزیع عادلانه و پرداخت به نیروهای شرکتی بررسی گردد.
7. راهکارهای لازم در مواجه با پارادوکس کاهش حجم دولت و افزایش نیروهای آن در نظر گرفته شود.
8. بررسی دقیقتر دادههای مرتبط با زیرسامانههای سامانه کارمند ایران {سازمان اداری و استخدامی کشور} همچون پاکنا {پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری} و حقوق و مزایای کارکنان
وقتی تبدیل وضع میشی؛
1. عیدی و سنوات کارگری 10 تا 20 میلیونی شرکتی تبدیل میشه به 2 تا 3 میلیونی کارمندی
2. اضافه کار ساعتی 50 هزار تومنی کارگری تبدیل میشه به ساعتی 20 هزار تومنی کارمندی
3. حکم کارگزینی هم که افت میکنه
4. در سالهای اخیر هم که افزایش سالانه حقوق کارگران 30 تا 35 درصد و برای کارمندان 20 درصد با منت بوده
5. سابقه کار دوران شرکتی به عنوان سابقه خدمت دولتی قابل قبول برای گرفتن پاداش و بازنشستگی احتساب نمیشه
و....
از اون طرف ولی؛
1. دستگاههایی که بودجه خوبی دارند و عادلانه عمل میکنن مزایای رفاهی میدن
2. دستگاههایی که طرح طبقهبندی مشاغل دارند و نیاز به نیروی کارگری هم خب این تبدیل وضعیت بد نیست
3. استفاده از دورکاری و مرخصی بدون کم شدن ساعت کاری اگه با مدیر واحدت هماهنگ باشی هم به راهه
4. تقی به توقی هم بخوره برای آلودگی هوا و ناترازی برق و ... تعطیلی به راهه
5. بازم باتوجه به مدیر بالادستی اضافه کار مدیریتی بدون حضور هم ممکنه رقم بخوره
6. امنیت شغلی و ادامه تحصیل و برخی موارد دیگه هم هست